سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رصد و پایش

اخبار منطقه ای برزیل سفر بولسونارو به سرزمین های اشغالی

    نظر

امروز شنبه(30 مارس) بولسونارو برای سفری سه روزه و رسمی راهی اسرائیل شد. او یکشنبه به تلاویو خواهد رسید. بولسونارو دیروز در توئییتر نوشته بود: «معاهدات در اسرائیل برای برزیل بسیار مهم خواهد بود... انتظارات بزرگی داریم! اسرائیل یک ملت دوست است و ما برای هم بسیار مفید خواهیم بود.»

 

*** ارنستو آرائوژو (وزیرخارجه)، بنتو کوستا لیما (وزیر انرژی و معادن)، مارکوس پونچیس (وزیر علوم، فناوری، اطلاعات و ارتباطات)، آگوستو هلنو (رئیس اداره امنیت)، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح همچنین تعداد دیگری از اعضای کابینه و چندتن از معاونان فدرال در این سفر او را همراهی می‌کنند.

یوسی شِللی، سفیر اسرائیل در برزیل: «انتقال نمایندگی‌های دیپلماتیک خارجی از تل آویو به اورشلیم باید از دیدگاه فنی بررسی شود. کل بحث در مورد انتقال سفارت، حل یک موضوع فنی است. رئیس جمهور بولسونارو گفته قصد ایجاد یک دفتر تجاری در اورشلیم را دارد. این طرح، احتمال انتقال سفارت برزیل به اورشلیم در آینده را از بین نمی‌برد... این سفر شامل گفتگوهای سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی است. در حال حاضر برزیل حدود 301 میلیون دلار صادرات به اسرائیل دارد و حدود یک میلیارد و 168 میلیون دلار واردات از اسرائیل دارد یعنی حدود 847 میلیون دلار به نفع اسرائیل... از بولسونارو با تشریفات و شکوهمند استقبال خواهد شد.

 

980010103

رئیس جمهور برزیل قصد دارد با اسرائیل موافقت نامه بورسیه تحصیلی امضا کند. بولسونارو قصد دارد دانش‌آموزان برزیلی را به اسرائیل بفرستد تا درباره تکنیک‌های آبیاری تحصیل کنند و در حوزه‌های فناوری که در آن‌جا وجود دارد، آموزش ببینند.

*** بولسونارو شنبه به اسرائیل می‌رود و فناوری آبیاری و پرورش آبزیان در بیابان که توسط اسرائیل توسعه یافته در برنامه سفر رئیس جمهور برزیل قرار دارد.

 

980010111

امروز یکشنبه(31 مارس) بولسونارو به اسرائیل رسید. او در مراسم استقبال توسط نتانیاهو در فرودگاه گفت: «دو دولت قصد دارند ملت ما، ارتش ما، دانش آموزان، بازرگانان و گردشگران ما را به هم نزدیک کنند.» هچنین با اشاره به پیگیری مسائل علمی و فناوری، گفت که همکاری در زمینه‌های امنیتی و دفاعی برای برزیل بسیار مهم است.»

980010112

نتانیاهو در مراسم استقبال از بولسونارو تأکید کرد که برزیل در مناطق مختلف پتانسیل بالایی دارد و که با هدایت بولسونارو این پتانسیل به کارگرفته خواهد شد و این به سود روابط برزیل و اسرائیل است.

980010113

بولسنارو افتتاح اداره تجاری در اورشلیم را اعلام کرد. او دقیقا مشخص کرد که این دفتر مسئول مسائل علمی، فن آوری و نوآوری و کسب و کار است بولسونارو همکاری دو ملت را به مثابه «ازدواج» دانست و گفت: «من قبل از کاندیدشدن گفتم نگاه کن اسرائیل چیزی ندارد اما چه شده است و برزیل چه‌ها دارد اما چیزی نشده است. این ازدواج امروز ما زندگی خوبی را برای ملت‌های ما به ارمغان خواهد آورد.»

نتانیاهو بر اهمیت این اقدامات تاکید کرد و گفت این می‌تواند اولین قدم برای انتقال سفارت به اورشلیم باشد او گفت: «من امیدوارم، چه کسی می‌داند، روزی سفارت برزیل به اورشلیم برسد.»

***از میان 5توافق نامه و یک یادداشت تفاهم که به امضا رسید بولسونارو موضوع پرورش آبزیان را تاکید کرد.

***بولسونارو از حضور گروه 136 نفره اسرائیلی در برزیل در پی ماجرای شکسته شدن سد برومادینیو قدردانی کرد.

 

980010114

شورای ملی آموزش درباره CAQ یا هزینه ارتقاء سطح آموزش، بحث می‌کند. لازم به ذکر است که این مطلب در طرح ملی آموزش (PNE) مطرح شده بود و این سوال از سال 2016 بی جواب مانده است. زمانی که قانون برای آن تعیین کرده بود.

 ***CAQ سرمایه گذاری لازم برای ارتقاء سطح آموزشی برزیل برای رسیدن به کشورهای پیشرفته از نظر آموزش در جهان است. CAQi نیز سرمایه گذاری لازم برای آموزش با کیفیت عمومی در سطح ملی برزیل است که در دو اصطلاح در طرح PNE (طرح ملی آموزش) هستند.

 

980010115

دولت، دیدار بولسونارو از سرزمین‌های فلسطینی را رد نکرده است.

در کنفرانس مطبوعاتی در اسرائیل هنگامی که روزنامه‌نگاران برزیلی درباره دعوتنامه‌های مقامات فلسطینی سوال کردند سخنگوی ریاست جمهوری برزیل بدون نام بردن از سرزمین‌های فلسطینی پاسخ داد: ما با چندین کشور روابط دیپلماتیک داریم و هرگاه دعوت و اهمیتی وجود داشته باشد، امکان بازدید از آن‌ها هست.

 

980010116

برزیل و اسرائیل 5 توافق نامه و یک یادداشت تفاهم امضا کردند. این حاصل اولین روز سفر مقامات برزیلی به اسرائیل بود. توافق‌ها در زمینه دفاعی، خدمات هوایی، پیشگیری و مقابله با جرایم سازمان یافته و علم و فناوری بود و یادداشت تفاهم نیز در مورد امنیت سایبری امضا شد.

 

980010117

یک گروه نوجوان ژیمناستیک‌کار از برازیلیا در مسابقات لاس وگاس به 10 مدال طلا و 5 مدال نقره دست یافت.

 

980010118

فلسطین ایجاد دفتر تجاری برزیل در اورشلیم را با شدیدترین لحن محکوم کرد و آن را نقض آشکار قوانین و قطعنامه های بین المللی، یک تجاوز مستقیم علیه مردم فلسطین و حقوق آنها و پاسخی مثبت به فشار اسرائیلی-آمریکایی دانست که با هدف تقویت اشغال، شهرک‌سازی و یهودی شدن منطقه اشغال شده اورشلیم انجام یافته است. بر اساس بیانیه‌ای که یکشنبه منتشر شد، تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد همراه با دیگر کشورها پاسخی یکپارچه به این تصمیم خواهد داد. همچنین فلسطین سفیر خود را در برزیل را برای مشاوره فراخواند.

***لازم به ذکر است که انتقال سفارت از وعده‌های انتخاباتی بولسونارو بوده است به نظر می‌رسد تصمیم به ایجاد دفتر تجاری در اورشلیم برای فرار از فشار کشورهای عربی به عنوان بزرگترین وارد کنندگان گوشت از برزیل و برای آزمودن بازخوردها در راستای انتقال سفارت است.

 

980010119

مردی در ایران 7 نفر از اعضای خانواده همسرش را با ضرب گلوله کشت.خشونت مسلحانه در ایران، که در آن شهروندان تنها مجاز به داشتن تفنگ شکاری هستند، نادر است.در ماه ژانویه 2017 یک مرد در جریان یک اختلاف در شهر اراک پنج نفر را کشت. یک ماه پیش، یک مرد در یک روستای دور دست در جنوب کشور 10 خویشاوند خویش را کشت.

 

980010121

پاریس مکانی عمومی را به نام ماریِلِه فرانکو (Marielle Franco) نامگذاری خواهد کرد. شورای شهر پاریس در پی درخواست فعالان حقوق بشر برزیلی این تصمیم را گرفته است. گفتنی است Marielle Franco یک سیاستمدار(عضو شورای شهر ریو)، فمینیست و فعال حقوق بشر برزیلی بود که حدود یک سال پیش کشته شد.

*** او طرفدار همجنسگرایی بود و اکنون کارهای او از قبیل همین نامگذاری‌ها را شریک جنسی او Mônica Benício انجام می‌دهد. او فعالیت‌های مختلفی در زمینه سیاهپوست‌ها و حقوق زنان و ساکنان فاوِلا(Favela) داشت و منتقد برخی سیاست‌های موجود بود. پس از مرگ او تا مدت‌ها راهپیمایی‌هایی به راه افتاد و همچنین محاکم بین المللی از جمله سازمان عفو بین الملل و دیده‌بان حقوق بشر قتل او را محکوم کردند.

 

980010122

وزیر دادگاه عالی فدرال گفت تهدیدها علیه مسئولین دادگاه عالی فدرال و بستگان آن‌ها غیرقابل قبول است. دادگاه تحقیقاتی را برای پیگیری حملات، تهدیدها و انتشار اخبار جعلی علیه مسئولین دادگستری در شبکه‌های اجتماعی آغاز کرده است.

980010123

تراز تجاری برزیل در ماه مارس 4.99 میلیارد دلار مازاد (صادرات منهای واردات) داشت که 22.27 درصد نسبت به مارس سال گذشته کمتر است و این رقم کمترین مقدار برای این ماه از سال 2016 است. بیشتر این کاهش از بحران در آرژانتین نشأت می‌گیرد که خریدار عمده محصولات صنعتی برزیل است. تنها در ماه مارس صادرات به کشور همسایه 48.4 درصد کاهش یافت.

980010114

مطالعات پیش‌بینی رشد 24 درصدی مصرف آب تا سال 2030 در برزیل را دارند. این مطالعه توسط آژانس ملی آب منتشر شده است.

 

980010115

بولسونارو به واکنش‌های فلسطینی‌ها پاسخ داد. او گفت: «این حق آن‌هاست که اعتراض کنند. آنچه من می‌خواهم این است که استقلال داخلی اسرائیل مورد احترام قرار گیرد. اگر امروز مذاکرات را با اسرائیل آغاز می‌کردم، سفارت خود را در اورشلیم قرار می‌دادم. حالا، ما نمی‌خواهیم کسی را مجرم بدانیم، اما می‌خواهیم به استقلال ما احترام بگذارند.» او درباره انتقال سفارت گفت: «این تصمیم خیلی قبل از پایان دوره من گرفته خواهد شد. می‌توانید مطمئن باشید»

 

980010131

بولسونارو ملاقات با مهاجران برزیلی در اسرائیل را لغو کرد. طبق ادعای روزنامه فولیا، رئیس جمهور همچنین در حال تصمیم برای بازگشت پیش از موعد خود به برزیل است. از دلیل احتمال بازگشت پیش از موعد اطلاعی در دسترس نیست.

***طبق برنامه قرار بوده بولسونارو روز چهارشنبه به برزیل برگردد.

 

980010132

بولسنارو عکسی با سلاح منتشر کرد و از مسلح شدن مردم دفاع کرد. رئیس جمهور برزیل در اسرائیل گفت: «قوانین خلع سلاح فقط درباره کسانی که به قوانین احترام می گذارند کارایی دارد»

980010133

در روز سوم سفر به اسرائیل، بولسونارو با بازرگانان ملاقات خواهد کرد. همچنین بازدید از یک نمایشگاه محصولات شرکت‌های نوآور و یک مرکز صنعتی با تکنولوژی بالا برنامه ریزی شده است.